DJ Hillis, een VR-forumlid, merkte op dat zijn C50 op zijn dagelijkse woon-werkverkeer gewoon te hard leek te werken (te hoog toerental) bij snelheden boven de 65-70 mph. Hij ging op zoek naar hogere versnellingen om de overbrengingsverhouding te verhogen en het toerental te verlagen. Kortom, hij ontdekte dat hij met een paar eenvoudige aanpassingen een complete achterwielaandrijving van een C90 kon aanpassen en de gewenste overbrengingsverhouding kon bereiken. Dit verhoogt de uiteindelijke overbrengingsverhouding met 14%. (of verlaagt het toerental met dat bedrag, zoiets). Hierdoor kun je langer in elke versnelling blijven en maakt het de 800 gewoon een aangenamere rit. Je verliest een kleine hoeveelheid koppel in het lage toerentalbereik, maar nauwelijks merkbaar. Ik had het op een '05 C50 en heb er echt van genoten. Het grootste voordeel komt van het rijden op de snelweg. Dit is wat de mod inhoudt.
Achterwielaandrijvingen van C90, VL1500 en VS1400 zijn allemaal dezelfde aandrijfeenheid. De C90 en VL1500 hebben hetzelfde asgat, dat groter is dan de C50-as, daarom moet je een bus bedenken die een C90- of VL1500-aandrijving aanpast aan de C50-as. Dat is geen probleem met een VS1400-aandrijving, om de een of andere reden delen de 1400 en 800 dezelfde asmaat.
Als je je achterwielaandrijving zou verwijderen, zou je merken dat deze met drie montagebouten aan de swingarm is bevestigd. De omtrek van de drie bouten op een 90/1500- en 1400-aandrijving is iets groter dan die van de 800-aandrijving. Om hier rekening mee te houden, moeten de montagegaten op de 800-swingarm worden vergroot om de bouten van de nieuwe aandrijving te kunnen plaatsen. Dit kan worden gedaan door de gaten te boren (9/16e voor een 90- of VL1500-aandrijving en 1/2 inch voor een 1400-aandrijving). Een andere methode om de gaten te overdimensioneren en zoveel materiaal te verwijderen, is om de gaten met een vijl te sleuven. (zoek deze procedure op de VR-site).
De volgende overweging is de afstandhouder van de aandrijving naar de wielnaaf. De asafstandhouder die nu op je fiets zit (ik heb het over die tussen de aandrijfeenheid en de wielnaaf) is iets te lang (ongeveer 2 mm). Je kunt die van je fiets inkorten, maar dan is hij onbruikbaar als je ooit terug wilt naar je 800-aandrijving (d.w.z. als je de fiets zou verkopen). Je kunt een afstandhouder uit DOM-buizen snijden of er zijn mensen op de VR die je er een kunnen leveren (daar kom ik later op terug).
De andere overweging is de lengte van de aandrijfas. Veel discussie over dit onderwerp. DJ Hillis snijdt, hulst en last C90-aandrijfassen tot een lengte die werkt. Voor zover ik weet, heeft nog nooit iemand problemen gehad met een door Hillis aangepaste aandrijving. Er is een andere machinebouwer met wie ik samenwerk in Sturgis SD die C50-aandrijfassen neemt en ze aanpast voor de juiste lengte. Zijn proces omvat wat frezen dat de schouder die contact maakt met de kruiskoppeling herpositioneert. Ik heb ze allebei gehad, beide werken even goed en zijn succesvol
Dus hier is wat je nodig hebt;
Een aandrijfeenheid van een C90, VL1500 of VS1400. Probeer voor de 90 of 1500 de aandrijfas erbij te krijgen. Voor een 1400 zou je hoogstwaarschijnlijk een aangepaste C50-aandrijfas moeten krijgen van de man in Sturgis. Je kunt de aandrijfas van je C50 ook laten aanpassen.
Een bus om de 90- of 1500-aandrijving de 800-as te laten accepteren. Niet nodig bij gebruik van een 1400-aandrijving.
Een asafstandhouder om de juiste ruimte tussen de aandrijving en de wielnaaf in te stellen. Ik heb deze voor mensen gemaakt, de machinebouwer in Sturgis (ik blijf hem zo noemen omdat ik zijn VR-naam niet kan herinneren) maakt ze, en DJ Hillis maakt ze.
Een aandrijfas met de juiste lengte, of deze nu is aangepast door Hillis of Aric (de man in Sturgis).
Je hebt een nieuwe circa-clip (borgring) en een aandrijfas-oliekeerring nodig.
Nu het moeilijke gedeelte, er een vinden. DJ Hillis kocht vroeger gebruikte aandrijvingen van een man die ze kreeg van een plek die C90's ombouwde naar trikes. Die voorraad is opgedroogd en Hilllis heeft geen bron meer, maar als je een aandrijving kunt vinden, kun je hem naar hem (Hillis) verzenden, hij kan het hele ding ombouwen en je een drop-in-kit terugsturen, afgezien van het vergroten van de gaten op je swingarm. Ik weet niet zeker wat de kosten tegenwoordig zijn. De man van wie hij ze kreeg, begon ze zelf te produceren (VR-lid Hamlings8), maar het lijkt erop dat die voorraad ook is opgedroogd. Stuur hem een pm en informeer naar de beschikbaarheid. Ik denk gewoon niet dat ze tegenwoordig veel C90's ombouwen, maar als hij er een heeft, kan hij je ook een omgebouwde drop-in-kit leveren, met alles wat je nodig hebt. Sommige mensen zijn erin geslaagd ze op e-bay te vinden of op sloopbedrijven te zoeken.
Het enige andere waar ik op dit moment aan kan denken, is dat de nieuwe aandrijving, eenmaal geĂŻnstalleerd, niet toestaat dat je je linker swingarm (soms de "nep-swingarm" genoemd) gebruikt. Als je een aandrijving hebt die is aangepast door Aric in Sturgis, wordt de behuizing van de aandrijving op een CNC-machine bewerkt zodat je de swingarm opnieuw kunt installeren. Een door Hillis aangepaste aandrijving maakt hetzelfde mogelijk, maar Hillis bereikt dit door wat te slijpen, hoe dan ook werken ze allebei. Sommige doe-het-zelvers kiezen ervoor om de "nep"-swingarm gewoon weg te laten en een paar anderen hebben de swingarm kunnen slijpen en hem passend kunnen maken zonder de aandrijfbehuizing aan te raken.
Dat is het in een notendop (zo niet een nogal grote noot). Ik denk dat ik dit in het VR-forum ga knippen en plakken als een samenvatting van wat er komt kijken bij het uitvoeren van deze mod. Ik krijg hier vaak vragen over en het zou me een plek geven waar ik vragen naar kan verwijzen.
Succes
Viper