Dit project is al een hele tijd aan de gang.
Ik ben geen expert, noch heb ik een technische achtergrond, ik heb al deze informatie gewoon samengebracht om het allemaal te laten gebeuren. Dit is mijn avontuur….
Ik heb eindelijk een eindoverbrenging van een VS1400 Intruder geĂŻnstalleerd. De naafverhouding is 2,66 versus de 3,09 van de VX. Ongeveer 14% hogere gearing in alle versnellingen.
De topsnelheid wordt niet beĂŻnvloed, omdat deze nu te hoog is om boven de 7200 tpm (of 110 mph) te draaien. Dit is met een nieuwe Avon Storm 150/80 achter.
De toerentallen zijn lager in alle versnellingen. Bij 60 mph draai ik ongeveer 4200 tpm en 70 komt bij ongeveer 5000 tpm. Ik heb het pas op 2 tanks benzine gehad, dus ik heb geen exacte snelheden onthouden. Dit zijn bij benadering.
Tot nu toe heb ik een consistente 220 mijl per tank gezien, voornamelijk op de snelweg bij 65--70 mph. Normaal gesproken zijn 180 mijl per tank gebruikelijk.
Het vereist de aanpassing van uw swingarm en het verkorten van uw aandrijfas. Zo is het allemaal gekomen:
Een tijdje geleden keek ik naar fiche op de Alpha sports website en ik veronderstelde dat een GV 1400 Cavalcade zou kunnen passen (het past wel, maar er zijn pasproblemen), het lijkt griezelig veel op de VX-naaf. Het kostte me een tijdje om er een te vinden, alleen om te ontdekken dat de as 2 mm groter is, evenals een schokpost die bijna 2 cm meer dan standaard uit het bord is, en de naafsplines zijn dieper (15 mm versus 10 mm), en de splines van de naaf liggen ook verder buiten de binnenkant van de naaf.
Ik had eerst gelezen over een gemodificeerde aandrijfas/naaf-swap op de Intruder-forums
Different rear drive ratio/highway cruising - Suzuki Volusia Forums : Intruder Volusia and Boulevard Forum ) (er zijn meer dan 40 pagina's voor de draad, dus als je niets anders te doen hebt, lees dan verder....). ***Ik weet niet hoe de Volusia/boulevard-rijders 3100 tpm halen bij 65, maar dat doen ze (zeggen ze)***. Wij (VX'ers) zouden dezelfde transmissie moeten hebben. Ik wil graag wat hulp om dat uit te zoeken als iemand weet waar je op moet letten.
Ik had mijn eerste gemodificeerde aandrijving (van de bedenker van het idee, Dan Hillis) vorig jaar in mei besteld en ontvangen. Ik nam een dag vrij van mijn werk om het te installeren. Het was de eerste keer dat ik de aandrijfnaaf van de VX opende. Het is niet moeilijk. Ik kwam er al snel achter dat de gemodificeerde aandrijfas die ik had gekregen niet zou passen. Verkeerde informatie van de verkoper, maar het is niet zijn schuld. VX heeft zijn eigen aandrijfaslengte. Het wordt niet gedeeld met een andere Suzuki die ik me kan voorstellen (ik heb er een van de GV1400, 2 VS800, 1 VS1400, 1 VS700). Dus ik moest mijn aandrijfas laten inkorten om hem vergelijkbaar te maken met de naaf, zoals bij de standaardnaaf.
Laat me het uitleggen. Waar de aandrijfas op de naaf aansluit, bevindt zich op een andere hoogte in de naaf ten opzichte van de as op de VS1400-naaf in vergelijking met de VX800-naaf. Dit is belangrijk om te behouden, zodat wanneer de vering wordt samengedrukt en de aandrijfas in de naaf beweegt (er is een kleine speling voor dit om te gebeuren, zoals het hoort). Wat ik deed was de schouder van de aandrijfas (waar deze de U-verbinding naast het uitgaande tandwiel raakt) tot het vlak (inclusief de lagerhouder) van de oude aandrijfnaaf te meten. Toen mat ik dezelfde afstand van de schouder tot het aandrijfnaafvlak (inclusief de lagerhouder). Ik moest het zoveel inkorten (op dit moment was het afgelopen september, dus ik herinner me niet meer precies wat het was). Ik denk dat het 3/8" was. Deze link toont een deel van de techniek die in de mod is gegaan (niet alleen deze, er zijn verschillende versies van) tot vandaag.
How to guide: VS1400 drive on a VL800/C50 - Suzuki Volusia Forums : Intruder Volusia and Boulevard Forum
Dat was slechts een van de problemen die ik moest overwinnen. De andere is de schokpost op de VX die korter is dan alle andere Suzuki-modellen die ik heb gevonden (inclusief GV1400 Cavlacalde, VS700, VS1400, ik heb er een of meer van elk gekocht, zodat ik ze kan meten, evenals assen en afstandhouders). Hij is ongeveer 1,2 cm korter. Dit is een probleem omdat de as niet door de rechterkant van de swingarm gaat, omdat er een parallax optreedt met de schok in de VS1400-naaf (de schokbasis staat nu 1,2 cm uit de lijn). Ik probeerde in de voetstappen te treden van Ferenc Kovacs, een VX-forumlid dat met succes een VS800 Intruder-aandrijfnaaf (met dezelfde gearing als de standaard VX-naaf) heeft verwisseld. Hij had de schokpost losgeschroefd en het juiste bedrag bewerkt. Om de VS1400-naaf te laten passen, wilde ik hem niet echt bewerken. In tegenstelling tot de VS800-aandrijfnaaf is de schokpost van de VS1400-naaf niet zozeer een daadwerkelijke post als wel een gebied van de behuizing dat moet worden bewerkt of ingekort. Ik was me er terdege van bewust dat ik door de behuizing kon frezen en deze kon vernietigen. Na het bekijken van foto's van anderen op het Intruder-forum, besloot ik om de naaf niet te bewerken.
Mijn machinist had het idee om dit te doen. De schokpost BOVEN opspannen, zodat de bus op het schroefdraadgedeelte van de schokpost rust (onthoud dat we het hier over de bovenste post hebben) en deze vastzetten met een bus met een schroefdraadinzetstuk zodat deze zeer veilig is. In feite heeft hij nu meer schroefdraad om hem vast te zetten dan in zijn standaardconfiguratie. OK, ik denk dat het tijd is voor vragen.....---