Suzuki Volusia Forum banner
41 - 60 of 169 Posts
Ummm, ik heb een paar Noob-vragen... Hoe weet je welke de inlaat en welke de uitlaatklep is? Misschien zijn ze gemarkeerd? <-- Dat dacht ik al, uitlaatkleppen het dichtst bij de uitlaat. Ook op de video lijken de kleppen tegelijkertijd op en neer te bewegen. Wanneer de inlaat sluit (omhoog) en RT in het zicht is, staan dan beide kleppen omhoog en dan meet en stel je ze beide tegelijkertijd af? <-- Dho! Ik realiseerde me net... Inlaten gesloten, kleppen omlaag. Bedankt Boxwrench. "De V-vormige arm kan een klein beetje op en neer worden bewogen als je op de juiste slag zit" Bedankt t-man403. Dat is een goed inzicht. Oh bedankt ook Smithy BEDANKT!

AT = Achterste boven
VT = Voorste boven

betekent dat de cilinder zich op het ontstekingspunt bevindt en beide kleppen gesloten zijn.
Op dit punt kunt u dus de kleppen afstellen.

Zorg ervoor dat u zich in de COMPRESSIE-slag bevindt. Het is mogelijk om de kleppen 180* uit te stellen op de uitlaatslag....slecht.....

Acerbus Volusia said:
Ummm Ik heb een paar Noob-vragen...

Hoe weet je welke de inlaat en welke de uitlaatklep is? Misschien zijn ze gemarkeerd?

Ook op de video lijken de kleppen tegelijkertijd op en neer te bewegen.

Als de inlaat sluit (omhoog) en RT in het zicht is, staan dan beide kleppen omhoog en meet en stel je dan beide tegelijk af?

Misschien wordt het duidelijker als ik erin kijk, ik weet het niet. Ik ga dit zaterdag proberen, bedankt jongens!
Uitlaatkleppen zijn de kleppen die het dichtst bij de uitlaatpijpen zitten. RT is voor de achterkant en FT voor de voorkant. De V-vormige arm kan heel iets op en neer worden bewogen als je op de juiste slag van de RT of FT zit. Zo niet, draai dan tot je weer bij de markering komt.

Waardeer de info...
Boxwrench said:
Zorg ervoor dat je op de COMPRESSIE-slag staat. Het is mogelijk om de kleppen 180* verkeerd te zetten op de uitlaatslag....slecht.....
Ok, hoe weet je dat je op de COMPRESSIE-slag staat? En wat betekent "slecht"?

Timewarp said:
Waardeer de info...
Boxwrench said:
Zorg ervoor dat u zich op de COMPRESSIE-slag bevindt. Het is mogelijk om de kleppen 180* verkeerd af te stellen op de uitlaatslag....slecht.....
Oké, hoe weet je dat je op de COMPRESSIE-slag zit?en wat betekent "slecht"?
Het is nog te vroeg in de ochtend! :D "Slecht" is de verkeerde slag om af te stellen. Lees mijn opmerking hieronder "Boxwrench" en hopelijk wordt het wat duidelijker.

Slecht = motor draait als verse paardenpoep......

Om te zien of je je in het Bovenste Dode Punt bevindt, kun je een lange, dunne staaf (te lang om helemaal in te vallen, niet-metaal beter) in het bougiegat schuiven en voelen hoe de zuiger stopt met omhoog gaan.

Acerbus Volusia said:
Ook op de video lijken de kleppen tegelijkertijd op en neer te bewegen.
Ze bewegen niet precies tegelijkertijd, de inlaat opent net als de uitlaat sluit.

Deze pagina heeft een animatie die je een goed beeld geeft van wat er in de cilinder gebeurt als de krukas draait: http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm

Zoals je kunt zien, staat de zuiger aan de bovenkant van de slag wanneer de uitlaat sluit en de inlaat opent, maar dit is niet de positie waarop je de kleppen wilt afstellen. Draai de motor nog een omwenteling om het bovenste dode punt te bereiken.

Net klaar. Het was een beetje moeilijk. De spelingen tussen de schroef en de kleppen zijn zo klein. Mijn kleppen leken er geen te hebben voordat ik ze afstelde.

Wat is een teken dat de klepafstelling correct is uitgevoerd?

Ik heb er niet mee proefgereden, hij staat nog op de lift, want ik smeer morgen de spiebaan.

Bedankt jongens.

Acerbus Volusia said:
Net klaar. Het was een beetje lastig. De spelingen tussen de schroef en de kleppen zijn zo klein. Mijn kleppen leken er geen te hebben voordat ik ze afstelde.

Wat is een teken dat de klepafstelling correct is uitgevoerd?

Ik heb er niet mee gereden, hij staat nog op de lift omdat ik morgen de spiebaan ga smeren.

Bedankt jongens.
sneller presteren en een zacht getik van een boze naaimachine.

klepafstelling 101l

Weet iemand hoeveel de procedure verschilt om de kleppen af te stellen op een 2008 c50 versus een 2002 volusia? Is er genoeg ruimte om de klus daadwerkelijk correct te klaren? Heb ik extra of speciaal gereedschap nodig? Of moet ik gewoon een dealer betalen om de klus te klaren?

Suggesties of hulp zijn echt geweldig.

Paul

Re: klepafstelling 101l

pwsl100 said:
Weet iemand hoeveel het verschil is in de procedure om de kleppen af te stellen op een 2008 c50 versus een 2002 volusia? Is er genoeg ruimte om de klus daadwerkelijk correct uit te voeren? Heb ik extra of speciaal gereedschap nodig? Of moet ik gewoon een dealer betalen om de klus te klaren?

Suggesties of hulp zouden echt geweldig zijn.

Paul
Vraag je je af of deze instructies (voor een Volusia) geschikt zijn om te gebruiken op een C50? Zo ja, dan zijn ze dat. Ik heb nog nooit een Volusia gehad, maar ik heb deze instructies gebruikt om mijn C50-kleppen zonder problemen af te stellen.

+1 op alle bovenstaande berichten voor de C50. Ik heb hetzelfde gedaan.
Gelukkig heb ik messing voelermaten gevonden die in een Z-vorm gebogen kunnen worden om ze in de klepstoters te krijgen.

RT = Achterste bovenste positie
FT = Voorste bovenste positie

betekent dat de cilinder zich op het ontstekingspunt bevindt en beide kleppen gesloten zijn.
Dus op dit punt kunt u de kleppen afstellen.

Zorg ervoor dat u zich op de COMPRESSIESLAG bevindt. Het is mogelijk om de kleppen 180* verkeerd af te stellen op de uitlaatslag....slecht.....
Ik sta op het punt de grote stap te zetten. Maar dit verontrust me! Als je de R/T
of F/T in het kijkvenster ziet, is het dan niet onmogelijk om 180 graden verkeerd te staan? Ik bedoel, als ik "R/T" in het venster heb, kan ik alle vier de kleppen in de achterste cilinder afstellen - 2 uitlaat- en 2 inlaatkleppen, toch?

Oké, ik ga je vraag omhoog duwen en er zelf een stellen. Als ik R/T in het vizier kan zien en de zuiger zich bovenaan bevindt, zoals aangegeven door mijn deuvel in het bougiegat, kan ik dan alle achterste kleppen afstellen?

Is hetzelfde waar voor de voorkant? Met de zuiger bovenaan en F/T in het vizier?

STEAK said:
Okie, ik ga je vraag omhoog duwen en er zelf een stellen. Als ik R/T in het vizier kan zien en de zuiger zich aan de bovenkant bevindt, zoals aangegeven door mijn deuvel in het bougiegat, kan ik dan alle achterste kleppen afstellen? Geldt hetzelfde voor de voorkant? Met de zuiger aan de bovenkant en F/T in het vizier?
Ja. Zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen zijn gesloten. Mits je niet 180 graden verkeerd zit in de rotatie.

Okie said:
Ik sta op het punt de grote stap te zetten. Maar dit baart me zorgen! Als je de R/T of F/T in het kijkvenster ziet, is het dan niet onmogelijk om 180 graden verkeerd te staan? Ik bedoel, als ik "R/T" in het venster heb, kan ik alle vier de kleppen in de achterste cilinder afstellen - 2 uitlaat- en 2 inlaatkleppen, toch?
Okie,

Er zijn 2 TDC-posities voor elke cilinder. TDC op de compressieslag en TDC op de uitlaatslag. Beide komen overeen met de RT/FT-markering die op het vliegwiel is gedrukt. Als je de klepspeling op de uitlaatslag probeert af te stellen, kom je 180* uit en heeft dit invloed op de klepspeling. Bij TDC op de compressieslag staat er geen druk op de inlaat- en uitlaatwipparm. Als je bij TDC op de uitlaatslag bent, zijn de inlaatkleppen volledig gesloten, maar de uitlaatkleppen staan open of gedeeltelijk open. Het instellen van de speling op deze TDC resulteert in extreem losse uitlaatkleppen en een slecht lopende motor.

Als je de cilinder op TDC op de compressieslag hebt gezet, stel je DAN ALLE kleppen tegelijk af. Uitlaatkleppen zitten tussen de 0,007 en 0,009" en de inlaatkleppen tussen de 0,003 en 0,005"

Het is tijdrovend en een beetje intimiderend de eerste keer dat je het doet. Maar als je het juiste gereedschap en een beetje geduld hebt, is het echt geen moeilijk onderhoud om uit te voeren..

41 - 60 of 169 Posts